Words of Wisdom

"Sesiapa yang mahukan kesenangan di dunia hendaklah dia berilmu. Sesiapa yang mahukan kesenangan di akhirat hendaklah dia berilmu. Dan sesiapa yang menghendaki keduanya, maka hendaklah dia berilmu."

Saturday 18 February 2012

Kelebihan Kita? Part 2


MUKADDIMAH 3: KELEBIHAN KITA? PART 2

Sambungan------------

InsyaAllah, kita akan sambung Mukaddimah 3 yang tergantung pada post yang lepas. Fuh!
Sekarang kita akan berbincang berkenaan satu hadis.. ;]

HADIS KEBAIKAN

 Maksudnya: Barangsiapa yang Allah kehendaki kebaikan baginya, maka dia diberi kefahaman dalam Ad-Deen (agama). Hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Subhanallah! Anda perasan apa2 yang sweet tak kat situ? ; ]

Maknanya, tanda kita memperoleh kebaikan adalah apabila Allah s.w.t memberikan kefahaman dalam agama. Alhamdulillah! Bersyukurlah pada Allah kerana anda telah diberikan kefahaman dalam agama Allah ini... 

Dan anda nak tahu? Faham Ad-Deen itu bukan sekadar solat, puasa, haji, shahadah dan zakat je tau! 

Tapi...ia merangkumi... 3 ASPEK!!!

1)      AQIDAH           2) FEQAH         3) AKHLAK

Dan.. ilmu feqah itu ialah yang kita belajar kat sekolah tu. Termasuklah bab-bab rukun Islam di atas.. manakala, aqidah dan akhlak ini adalah 2 aspek ilmu yang perlu dibina padu dalam hati dan jiwa masing-masing. Apabila aqidah kita betul, yakni yakin bahawa Allah itu Tuhan Sekalian Alam dan Nabi Muhammad s.a.w itu pesuruhNya, pasti akhlak kita juga akan terbentuk seiring dengannya. InsyaAllah..

Tapi kan.. bagaimana kita nak faham ketiga-tiga aspek dalam agama ini? 

Apa pandangan anda? Faham guna AKAL ke, atau guna HATI????

Hmmm..satu soalan yang baik ni..

Apa lagi? Mari kita rujuk panduan hidup kita = Al-Quran.

Surah Al-A’raf, ayat 179 (7:179)


Maksudnya: Dan sungguh, akan Kami (Allah) isi neraka Jahannam banyak daripada kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah), dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah. 

Na’uzubillahi min zalik

Daripada terjemahan ayat di atas, tahulah kita bahawa untuk memahami sesuatu ayat-ayat Allah itu perlu menggunakan hati. Ayat-ayat Allah itu ialah, tak lain tak bukan, Al-Quran. Dan apa2 yang berkaitan dengan agama kita ada dalam Al-Quran. Subhanallah! Justeru, marilah kita gunakan hati berbanding hanya menggunakan akal untuk memahami agama Allah ini. InsyaAllah..

“Tapi, kenapa tak gunakan akal sahaja? Bukan kah akal itu untuk berfikir?”

Yes, betul! Tapi sahabat, kalau kita hanya menggunakan akal semata-mata, kita hanya menggunakan pemikiran logik sahaja. Betul tak? Kerana akal kita ada batasannya. Akal tak bisa berfikir perkara yang ghaib. Jika dicuba, nanti wiring dalam otak putus, kita akan menjadi gila! 

Tapi... kalau guna HATI untuk fahami Ad-Deen, ia boleh mencapai tahap sehingga mengubah peribadi seseorang. It is the Power of BELIEVE! Pernah dengar kan satu hadis yang berbunyi:

ألا وَإنَّ في الجَسَدِ مُضْغَةً إذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الجَسَدُ كُلُّهُ ألاَ وَهِيَ القَلْبُ

“Ketahuilah! Sesungguhnya di dalam jasad manusia terdapat segumpal daging. Jika baik segumpal daging itu, akan baiklah jasad keseluruhannya dan jika ia rosak, akan rosaklah jasad keseluruhannya. Ketahuilah! Segumpal daging yang aku maksudkan itu ialah hati” (Riwayat Imam al-Bukhari).

Sungguh, jika baca ayat-ayat cinta Allah dengan hati itu, lebih dirasai dan meresap ke dalam jiwa. Dan apabila begitu, percayalah! Kefahaman itu akan diekspresikan melalui perbuatan, atau dalam bahasa omputih, ACTION! 

InsyaAllah sahabat, kita sama2 didik jiwa kita untuk memahami Al-Quran dengan hati, bukan guna akal semata-mata. Ok? Kalau rasa tak boleh, jangan risau, ada cara nak ubati. Bagaimana? PAKSA DIRI! Yes, dalam aspek ibadah ini, tahap pertama adalah dengan memaksa diri. Dan lama kelamaan, ia akan menjadi kebiasaan pula. InsyaAllah..

Baiklah, takat itu sahaja kali ini bagi mukaddimah 3. InsyaAllah, kita akan bertemu lagi dalam mukaddimah2 yang seterusnya. 

Ma’as salamah, waillal liqo’! :]   

No comments:

Post a Comment