Words of Wisdom

"Sesiapa yang mahukan kesenangan di dunia hendaklah dia berilmu. Sesiapa yang mahukan kesenangan di akhirat hendaklah dia berilmu. Dan sesiapa yang menghendaki keduanya, maka hendaklah dia berilmu."

Sunday 19 February 2012

Power???


Bismillahirahmanirrahim..
Assalamu’alaikum w.r.t everyone!!

Apa khabaq? Sihat ka? Iman sihat? Alhamdulillah.. (tiba2 cakap utara hang nieh..)

Sat! Sebelum kita beralih kepada mukaddimah yang seterusnya... Saya nak tanya, SEMANGAT tak sekarang ni??? Kalau tak semangat, sebut... ALLAHU AKBAR! (3X) biar bergegar satu bilik tu.. haa..  

Subhanallah..sampai ke sini saya rasa gegaran 100 skala richter anda tu.. Fuh! :]

“Bakpo demo semangat sangat ni? Bawok bersabor deh!”

Aish..mestilah semangat kawan! Sebab aku nak belajar satu lagi ilmu baru ni, InsyaAllah.. Lepas ni, aku ajar engkau pulak deh! :]

Haa..macam tulah gaya seorang Muslim! Tak pernah pentingkan diri sendiri. Bak kata pepatah, -Sharing is Caring- Sebab apa care? Sebab.. anda adalah saudara saya, tak kira siapa pun anda. Betul!

Muslim sesama muslim adalah bersaudara
عن أبي هريرة قال: قال رسول الله لا تحاسدوا ولا تناجشوا ولا تباغضوا، ولا يبع بعضكم على بيع بعض، وكونوا عباد الله إخوانا، المسلم أخو المسلم، لا يظلمه ولا يخذله، ولا يكذبه، ولا يحقره، التقوى ههنا، ويشير إلى صدره ثلاث مرات بحسب امرئ من الشر أن يحقر أخاه المسلم، المسلم على المسلم حرام دمه، وماله، وعرضه -رواه مسلم.


Hadis diriwayatkan oleh al-lmam Muslim. Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: Janganlah kamu saling dengki mendengki, tipu menipu, benci membenci, belakang membelakangi antara satu sama lain. Janganlah sebahagian kamu menjual barangan atas jualan orang lain.
Hendaklah kamu menjadi hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi seorang muslim; dia tidak boleh menzaliminya, membiarkannya (dalam kehinaan), membohonginya dan menghinanya. Ketaqwaan itu di sini - sambil Baginda menunjuk ke dadanya sebanyak tiga kali - Cukuplah seseorang itu mendapat keburukan apabila dia menghina saudaranya yang muslim. Setiap orang muslim ke atas muslim itu haram darahnya, hartanya dan maruah dirinya.


Subhanallah! “eh, nangis ke?” xdelah, terharu je.. (srott2..)

Baiklah, mukaddimah kita seterusnya ni memerlukan OTAK anda. Boleh pinjam sekejap? :]

MUKADDIMAH 4: POWER?

Ada apa dengan ‘power’? Bukan powerpuff girl ye.. tak main laa.. Perlu ke ‘power’ ni dalam hidup? Anda rasa? Kalau tanya saya....saya jawab... SANGAT PERLU!!!

Sebelum tu, meh kita tengok Fungsi OTAK ye.. 



 MasyaAllah..sungguh kompleks kan ciptaan Allah? Banyak2 kan bersyukur padaNya.. Alhamdulillah.

Baiklah, apa kaitan fungsi otak dengan ‘power’ ek? 

“jap2..power tu apa?” Power adalah KUASA!

Mari kita tengok, kita mulakan dengan otak KIRI. Otak sebelah kiri lebih ke arah PURE SCIENCE, kalau anda perasan. Contohnya: fungsi mengira, menulis, analisa dan logic. Jadi, orang yang guna otak sebelah kiri (yakni yang tulis guna tangan kanan tu..) lebih banyak menggunakan akal untuk berfikir. Betul tak? Macam sahabat-sahabat yang seangkatan dengan saya la.. (uhuk..uhuk) Yang amik course medic, engineering, maths and physics tu. :]

Maknanya, pemikiran kita lebih rigid, tepat dan objektif!

Manakala, Otak sebelah KANAN pula, lebih ke arah SOCIAL SCIENCE. Sebab mereka ini suka melukis, music, mewarna dan kreatif! Jadi, orang yang guna otak sebelah kanan ini (guna tangan sebelah kiri untuk menulis..) lebih banyak guna HATI untuk melakukan sesuatu. Betul tak? Mereka ini terdiri daripada peguam (lawyer), philosopher, minat pada psychology, politics, history and economics.

Maknanya mereka ini fleksibel (open for debates), Relatif dan subjektif!
Fuh!

Subhanallah, walau apa pun, kita semua punya kelebihan dan kekuatan masing-masing. Cuma..

“Cuma apa???”

Antara mereka ni siapa lebih ‘powerful’? Siapa lebih berkuasa?

Anda tahu jawapannya kan? Ha? Ye, kamu yang duduk depan screen computer tu! ;]

Oklah, saya bagi satu perbandingan..antara DOKTOR dengan AHLI POLITIK, siapa lebih berkuasa?
Jawapan anda?

Yes, sudah tentu ahli POLITIK.

Kenapa? Lihat sendiri dalam Negara kita ini, siapa yang menetapkan perlembagaan Negara? Siapa yang memerintah Negara? Siapa? Siapa?

Jadi, sahabat, kenapa la saya dok sibuk sangat cakap pasal kuasa ini? Sebab..untuk kita naikkan semula ISLAM di muka bumi Allah ini, kita perlukan KUASA. Betul tak? Pada zaman Rasulullah, Rasulullah sendiri menjadi pemerintah, ketua panglima perang dan pendakwah. Dengan cara itu, ISLAM tersebar ke merata tempat sehingga ke hari ini.

Apa kata kita menelusuri pula tentang isu terkini berkenaan dengan saudara2 kita di Syria. Anda tahu tak peratus mereka yang memegang fahaman Sunni, Syiah dan Kristian? Sunni seramai 84%, Syiah 6% dan Kristian 10%. Dan anda tahu tak tentang pemerintah mereka sekarang? Ye, Bashar Assad tu. Dia itu fahaman Syiah. Syiah sangat bencikan Sunni sehingga mereka menghukum kafir puak Sunni dan menghalalkan darah puak Sunni (yakni boleh dibunuh). Jadi, bila Bashar Assad menjadi pemerintah, lihatlah apa jadi sekarang? Rakyat Syria yang ramainya berfahaman Sunni (ahli Sunnah wal Jamaah) telah ramai dibunuh!!! Dan puak Sunni ini tidak dapat berbuat apa2 kerana yang memerintah itu puak Syiah.

Anda sedar peranan KUASA sekarang??

Oleh itu sahabat, kita seharusnya dan perlu memiliki ciri-ciri mereka yang Otak Kanan agar kita dapat MENGUASAI. Kuasa untuk apa? Untuk tegakkan agama Allah di muka bumi. Itulah tujuan kita diciptakan, kan? Sebagai khalifah! InsyaAllah, nanti kita akan kupas pulak pasal isu ni dalam post yang akan datang.  

Sebelum berakhir, nak tanya... faham tak? :] InsyaAllah, semoga Allah berikan kefahaman dalam agama kepada kita.

Setakat ini dahulu. Mohon maaf atas segala kekurangan. Sesungguhnya segala kebaikan itu datangnya daripada Allah s.w.t kerana Allah jualah yang memberikan saya idea dan kekuatan untuk menaip. Alhamdulillah.. Saya nak ucapkan jazakumullahu khoiron kathir buat ukhti2 saya yang telah banyak membantu saya memahami agama Allah. :] (anda tahu siapa anda..cewah!)

Jumpa lagi di mukaddimah terakhir kita~ InsyaAllah..
Ma’as salamah, wailal liqo’!

2 comments:

  1. masyaAllah, hebat! bilamana hazirah mampu mengaitkan dgn isu semasa etc, itu clearly shows that hazirah faham.. alhamdulillah.. keep it up!

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..jazakillahu khoiron kathir kak thirah. Sebenarnya, sebelum saya tulis ni, saya ada tnya ukhti aslah n alia jugak, mereka yang bantu saya faham.. alhamdulillah. :)

    ReplyDelete